Blåvittbloggen!

En blogg om BLÅVITT! Instagram: Blåvittbloggen , twitter: Ninaifk

Jonis tankar #2

Gästinlägg, IFK GBG <3 Permalink0
Jag sitter och skriver och känner ett "jäklar vad skönt med poäng" efter att ha hållit inne ett stort "helvete" då Östersund gjorde sitt första mål mot våra kära änglar, trots att jag hade förberett mig på det värsta och intalat mig själv att "säsongen är lång" men ändå väcks odjuret inom mig och känslan av att få skrika ut mina negativa tankar överallt känns som ett slags sätt att få kontakt med andra missnöjda änglar. Men nej jag håller allt inom mig för att sedan få jubla vilt (förlåt våra grannar.) då Emil Salomonsson sätter straffen på övertid, för precis som jag och även om jag inte har lagt upp höga förväntningar på säsongen så vill jag så gärna fira ett sm guld på götaplatsen i november och vem vill inte det egentligen??!
 
Imorgon på måndag är det precis en vecka sedan som vi spelade hemma premiären nr 2 i år och vår "riktiga" premiär på Gamla Ullevi, mot nykomlingen afc eskilstuna och matchen gick inte till historien som jag eller någon annan vill komma ihåg! Protester mot motståndarna haglade och de 8-9 supportrar som stod och viftade med sina afc flaggor bara stod där som om inget bekymrade dom. 
många har klagat på hur protesterna kom fram från oss supportrar och det har spottats och fräst mot alla möjliga håll i blåvita kretsar, det är absolut så att alla vi till trots att vi håller på samma klubb men inte heller delar samma tankar kring hur vi beter oss och hur läktarn ser ut! Jag skall vara ärlig till att jag var en av de som skrek på kommandobryggan, jag erkänner det klart och tydligt och jag står för att jag inte gillar hur fotbollen utvecklats genom att bygga upp framgång tack vare pengar och hur man kan köpa till sig platser i serie systemet. 
 
Jag kan bara gå till hur fotbollen ser ut idag då de stora klubbarna med pengar som får mest utrymme genom att kunna spela Champions league och självklart bygger framgångar popularitet... eller ja det borde ju bli så! Men sedan finns det ju de som har kämpat i många år och blivit stora efter en tid medan andra kan köpa sig framgångar. Jag håller på Manchester United FC och har gjort det i många år och nej jag är ingen glory hunter men fastnade för historien och spelarna som representerade klubben, det var något äkta i det och självklart så köptes tyvärr klubben upp år 2005 av den amerikanska familjen Glazer och klubben´s supportrar protesterade ( vilket jag med hade gjort om jag var där.) det gick till och med så långt att några av Manchester United´s supportrar startade ett eget lag under namnet FC United of Manchester. Men innan amerikanarnas intåg så var klubben under framgångsrika år. Om man ser till hur Manchester United var innan "the Glazer´s" intåg så var dom redan en klubb som tillhörde de stora, men ändå på ett sätt som gjorde dom fantastiska på sitt vis medan grannen i staden Manchester city som saknade framgångar i den moderna tiden och var lite som gais (lätt att överdriva men ja så var det enligt mig.) som alltid var sämre men efter att Etihad köpte city och pumpade in miljader i klubben så kunde man helt plötsligt utmana och vinna Premier league och vara med i champions league.
Vart jag vill komma med detta är att fotbollen blir bara mer en värld där pengar går före historian och det vi kallar passion för sporten och där medlemar inte längre är välkomna och föreningslivet blåser bort. Därför kan jag föredra allsvenskan istället för Premier league då jag stör mig på hur det fungerar och jag kan till och med störa mig på att se United värva spelare för en halv eller en hel miljard!
 
IFK Göteborg är en klubb där medlemar och supportrar har sitt att säga till om precis som många i supporter sverige förutom afc vilket enligt dom kommer vilket jag väntar med spänning men tror inte heller på att det kommer. protesterna var och vilket många vet mot just den moderna fotbollen och jag var där och jag skrek. Jag undrar också om det kommer att bli fler i supporter sverige som gör liknande aktioner när dom möter afc?
 
Det ända jag hoppas på är att vi nu kan gå till Gamla Ullevi med andra gemensama som fokuserar på rätt saker nu och blickar framåt, inga hetsiga disskutioner och annat som bara skapar sprickor i supporter kretsarna och alla skall vi tycka olika men alltid vara där och fira tillsammans när änglaran firar framgång!
 
Detta är åter mina egna tankar vilket kommer att med stor anledning finnas någon som inte tycker som jag, men så är det och jag vet att vi båda kommer att tycka lika om något annat. Detta är mina tankar och funderingar som sagt!!
 
På tisdag spelar jag och Nina in som sedan kommer upp på bloggen, inför matchen mot bajen på onsdag.
 
Vi båda hoppas på ett kokande Gamlla Ullevi och en rejäl kamp på läktarn och på fotbollsplan. Det som vi har i allsvenskan är fantastiskt och det är hängivna supportrar som skapar allsvenskan och får svensk fotboll att bli omtalat utanför våra gränser, så stå rakt och var stolt!! :) 
 
Krossa bajen och framförallt Älska Blåvitt! mot den moderna fotbollen!!
 
Detta var mina tankar och jag hoppas jag får skriva ner något snart igen!! :)
 
Ha d gott!! :)
Till top