Blåvittbloggen!

En blogg om BLÅVITT! Instagram: Blåvittbloggen , twitter: Ninaifk

"Bättre sent än aldrig" Interjuv del 1 med Magnus Thorn!

IFK GBG <3, Interjuver <3 Permalink0
 
 Namn: Magnus Thorn 

Ålder: 46 

Längd/Vikt: 177 cm. Jag väger mig nästan aldrig, men i och med att jag är inne i en bra träningsperiod inför Göteborgsvarvet, så har det försvunnit ett antal kilon sedan jul..:). Jag trivs i min kropp kan jag säga! 

Bor: Uppsala 

Kommer ifrån: Hofors i Gästrikland. Flyttade till Uppsala 1993. 

Familj: Min fru Linda och barnen Ebba och Svante som snart fyller 17 respektive 14 år. 

Musik (genre): Fysisk rock´n roll för hjärnan! Ett citat från en av husgudarna Thåström. Punken formade mig mycket, liksom gothrocken. Sisters of Mercy, The Mission men framförallt The Cure. Världens bästa band. 

Intressen: Musiken förstås, vinylskivor. Är fotbollstränare för Upsala IF p03, vilket tar mycket tid och är enormt kul och utvecklande. Politik och skola är också områden jag är intresserad av. Och Blåvitt naturligtvis! 

Klubbar jag spelat i, position: Hofors AIF. Spelade mest till höger på mittfältet. Det mest minnesvärda var när jag gjorde mål, fick gult och rött kort inom loppet av ett par minuter i en match mot Kungsgården någon gång på 80-talet.. 

Ungdomsidol i Blåvitt: Torbjörn Nilsson! 

Ungdomsidol utanför Blåvitt: Thåström. 

Bästa minnet som supporter: UEFA-cupfinalen 1987 på Ullevi! En mäktig känsla att få vara där. En enorm upplevelse. Sedan guldet 2007. Och matcherna I Champions League under 90-talet. United hemma 94 glömmer jag aldrig. Och resorna i samband med dessa matcher, vilka minnen! 

Din plats på Gamla Ullevi: När jag var yngre och började gå på matcher var det ofta ”ståplats” som gällde. Sedan Svante började följa med mig på matcher så har vi mest suttit på L2 eller L3. Men nu vill Svante stå i klacken, så nu är det Kommandobryggan som gäller!  

Då/Nu: 

Bästa försvararen: Glenn Hysén /Thomas Rogne 

Bästa mittfältaren: Tord Holmgren/Sören Rieks 

Bästa forwarden: Torbjörn Nilsson/Mikael Boman 

Världens bästa fotbollsspelare: Genom histioren Eric Cantona! En briljant spelare som pendlade mellan viss galenskap och en högoktanig genialitet. Idag säger jag Ronaldo. 

Håller du på något annat lag än Blåvitt: Brynäs sedan barnsben. Manchester United har alltid varit ett favoritlag. Men Blåvitt är ett eget universum. Den passionen kan omöjligt mäta sig med något annat. 

Saknar du någon spelare: Lasse Vibe! En otroligt bra spelare och en härlig människa. Kom tillbaka Lasse!

Skillnaden på vår läktarkultur t.ex. från 80-talet och nu: För mig personligen, som inte levt i atmosfären dagligen eftersom jag bor 45 mil från Göteborg, är det lite svårt att svara på. Jag har lärt känna så många underbara människor genom åren, och det är de som är min referensram, min ”blåvita familj”. Det mest markanta är ändå de otroliga tifon som görs idag, den samlingen och all den tid och energi som läggs ner där; imponerande! Sedan har de sociala medierna skapat andra kanaler för att lyfta supporterfrågan, och det är positivt. Men den genuina känslan och kärleken till Blåvitt har varit konstant alltsedan början av 80-talet då jag såg min första match. Det är också någon form av kultur som burits fram under åren. 

Har du varit med om något konstigt som spelare eller när du har varit på match:  Det mest konstiga är varför vi placeras högt upp i ett hörn på Friends arena.. Det är ovärdigt och en usel placering.

Vad kollar du på TV: Just nu den svenska serien Innan vi dör. Brukar följa danska, norska och svenska kriminalserier som jag ofta tycker håller hög kvalitet. 

Hur blev du Blåvitt supporter: Min storebror Peter och vår gemensamma vän Marcus får nog anses som skyldiga. De hade varit på semester neråt västkusten och varit i Göteborg, väldigt tidigt 80-tal. Det var de som synliggjorde den blåvita tröjan för mig. Det var den vackraste tröja jag hade sett, klubbmärket med lejonet och vapnet. Det satte sig direkt i min själ. För det är jag dem evigt tacksam.

 Tack så mycket Magnus att du var med! 

Följ Magnus på twitter: ThornMagnus , instagram : magnusthorn ! :) 

Forza Blåvitt ale ale! 

 

 

 

Till top